Miten vältät yrityksesi nettisivujen jämähtämisen?

Jaa artikkeli:

“Eikö riitä että ne nettisivut on kerran tehty?”

Netti on tärkein markkinoinnin kanava nykyisin, ja yrityksen kotisivujen tulisi kommunikoida yleisön kanssa jatkuvasti. Yrittäjän yksi tärkeimmistä osaamisalueista on markkinointi ja myynti. Sinun tulee tuntea asiakkaasi mahdollisimman syvällisesti, jotta voit palvella heitä hyvin. Kuten markkinoinnin asiantuntija ja professori Alf Rehn painotti Markkinointisummit-tapahtumassa: Monet yrittäjät kokevat markkinoinnin isona mörkönä, johon voidaan vain harvoin panostaa (esimerkiksi kampanjat), mutta sen sijaan tulisi tehdä säännöllisesti yhteydenpitoa asiakkaiden suuntaan. Tämän kaiken tulee näkyä nettisivuillasi.

Sivujen kehittäminen ja päivittäminen on nykyään hyvillä työkaluilla ja osaavan asiantuntijan tuella helppoa. Sisällön päivittämisen ei tarvitse olla hikistä yökausien puurtamista, vaan nopeasti tehtävät pienet lisäykset ja kehitykset sivuille silloin tällöin parantavat tilannetta paljon.

Itse asiassa Googlekin tykkää siitä, että päivityksiä tulee hissun kissun. Googlen toiminta mallintaa aika pitkälle sitä, miten ihmiset oikeasti käyttäytyvät netissä – iso G arvostaa että sivuille tulee uutta kiinnostavaa ja ajankohtaista sisältöä ja sivut kehittyvät koko ajan palvellakseen paremmin asiakkaita.

Älä rakenna nettisivuja yhden kerran ja jätä ne sitten möllöttämään. Ajattele homma mieluummin jatkuvana työnä, kuten markkinointikin. On ikävää jos sivukävijän ensivaikutelma yrityksestä tulee vanhentuneiden nettisivujen kautta. Moni suunnistaa tällöin kilpailijan sivuille – ja näin menetettiin taas yksi potentiaalinen asiakas.

Tekniikka kehittyy jatkuvasti, joten sivujen on oltava sen takia kunnossa. Puhelimella selaaminen ja https-salatut sivut ovat viime aikoina olleet tärkeimpiä muutoksia jotka jokaisen yrityksen tulisi jo huomioida.

“Entäs se SOME sitten, eikö Facebook riitä?”

Toiset yritykset keskittyvät enemmän sosiaaliseen mediaan ja osalla saattaakin olla pelkästään Facebook-sivut yrityssivuina. Ongelmana tässä on, että Facebook saattaa yhtäkkiä muuttaa sääntöjään ja yrityksen näkyvyys voi romahtaa tai muuta kriittistä tapahtuu. Maailmalla on jopa yrityksiä jotka ovat joutuneet lopettamaan toimintansa kun aiemmin vahva some-näkyvyys on romahtanut muutosten takia. Tällainen yritys on esimerkiksi yhdysvaltalainen digimedia LittleThings. Some on hyvä markkinointikanava mutta siihen ei kannata nojata liian yksipuolisesti.

Silti yksi tapa saada yrityksen nettisivuille tuoretta sisältöä on tarjota ns. Some-ikkunaa. Esimerkiksi jos teet säännöllisiä postauksia Facebookiin, ne kannattaa tuoda esille myös omilla nettisivuilla. Tässä esimerkki eräältä asiakkaalta joka otti käyttöönsä Facebook-postausten näyttämisen omilla kotisivuillaan:

Facebook-uutisvirran upottaminen nettisivuillemme oli todella fiksu idea: Facebook on itsessään hyvä tiedotuskanava yritykselle, mutta kaikilla ei ole facebookia. Lisäksi tuo facebookin uusi käytäntö aiheuttaa harmia kun kaikkia postauksia ei näytetä kaikille seuraajille. Nettisivuillamme nyt kuitenkin kaikki uutiset näkyvät, joten kiitos sinulle taas avusta. – Christa Hirvikallio, Kukkamaa ja Pajupaja

Helppo päivitettävyys ja säännöllisyys takaa onnistumisen!

Sinun pitäisi voida päivittää nettisivuja helposti itse ja sitten se tulee ottaa säännölliseksi tavaksi. Faktojen, yritystiedon, uutisten, palveluiden ja tuotteiden lisäksi on myös muita todella tehokkaita sisältöideoita joita voit hyödyntää – yksi näistä on yritysblogi.

Monella yrityksellä on nykyisin yritysblogi ja sen perustaminen onkin todella suositeltavaa. Yritysblogin pitäminen ja lyhyt kirjoitussessio silloin tällöin mataloittaa sisällön tuottamisen ja päivittämisen kynnystä. Nykyään viestintä on muuttunut yhä nopeammaksi, rennommaksi ja välittömämmäksi. Ei siis kannata stressata turhia täydellisestä sisällöstä, vaan julkaisukynnyksen pitää olla sopivan matala. Kirjoittamaan oppii vain kirjoittamalla. Ammattilaisella, tuotteensa tai palvelunsa hyvin tuntevalla yrittäjällä on aina sanottavaa jota halutaan kuulla.

Yritysblogissa kannattaa muistaa säännöllinen uuden sisällön tuottaminen ja lukijoiden aito auttaminen (kyseessä ei siis ole myyntiteksti tai tuputus). Mikäli sisällön tuottaminen kuitenkin tökkii, siihen on saatavilla asiantuntija-apua. Muista kuitenkin että markkinoinnissa ja sisällön tuottamisessa päävastuun tulee olla sinulla yrittäjänä ja ajatuksiesi ja kynänjälkesi tulee näkyä vahvasti. Arvioinnin, sisällön hiomisen ja kielenhuollon voit toki jättää viestinnän ammattilaiselle.

Jaa artikkeli:

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *