Parempia tuloksia nettisivuille tai digiin rullaavalla palvelulla
Olen viime aikojen asiakasprojekteissa huomannut, että paras tapa kehittää digiä tai nettisivuja pienyritykselle tai pienelle toimijalle on rullaava palvelu. Mikä se on ja miten se eroaa perinteisistä urakkana tehtävistä nettisivutoteutuksista ja ratkaisuista?
Rullaavalla palvelulla toimivaa ja pitkäjänteistä kehittämistä
Koko ajan tärkeämmäksi tulee kehittää omia nettisivuja ja digiä pitkäjänteisesti ja askel kerrallaan. Ne eivät ole asioita jotka tehdään kertaalleen ja sitten unohdetaan. Loppuasiakkaan, esimerkiksi nettisivuilla kävijän, tarpeita ja palveluiden tilastoja tulee seurata säännöllisesti ja kehittää näiden mukaan palveluja.
Jatkuvaan parantamiseen rullaava palvelu on mitä mainioin: asetetaan välietappeja (esimerkiksi kuukauden aikajänteelle) ja tänä aikana työstetään eteenpäin tärkeimpiä kehityskohtia, ja töiden valmistuttua tämä tuntimäärä laskutetaan.
Täsmällinen ja oikea-aikainen työ ja maksu
Rullaavassa palvelussa maksetaan siis siitä työstä, mikä on juuri saatu valmiiksi. Toiminta on näin läpinäkyvää ja kertakustannukset jäävät näin pilkottuna pienemmiksi. Tämä myös vähentää riskejä: jos jostain syystä yhteistyö ei tällä kertaa etene, työ voidaan lopettaa tiettyyn vaiheeseen. Näin on saatu kuitenkin tuloksia, joten kumpikin osapuoli voi olla kuljettuun matkaan tyytyväinen.
Perinteinen malli on se, että tehdään urakkana esim. nettisivu-uudistus ja kun homma on valmis niin laskutetaan kerralla suurempi summa. Urakkahinnan ongelmana on, että paketti voi olla hinnoiteltu reilusti suuremmaksi kuin se käytännössä on – eli hinta saattaa sisältää ilmaa. Toisaalta voi käydä niin, että jos tunnit menevät yli, niin sitten ei tekijä olekaan halukas tekemään lisää tai ostaja maksamaan lisää, kun urakka ei pysynyt raameissaan. Joustamaton urakkahinta on erityisen ongelmallinen, kun ratkaisua halutaan räätälöidä pitkälle asiakaskohtaisesti. Urakkaprojekteja vaivaa valitettavan usein myös kiire, eivätkä kaikki sidosryhmät ehdi miettiä kunnolla, mitä oikeastaan tarvitaan.
Useinkaan ei alussa tiedetä, mitä halutaan. Rullaava palvelu auttaa nimenomaan tässä, koska tavoitteet ja päämäärät voidaan säätää joustavasti matkan varrella. Ehditään rauhassa suunnitella, mitä sivustolla tarvitaan, ja maksetaan vain tehdystä työstä. Usein myös yhden pienen palasen uudistus herättää uusia ideoita, joita ei ison urakan keskellä olisi tullut edes huomattua ja näin sivustoa voidaan pikkuhiljaa johdatella siihen suuntaan kuin halutaan.
Sivuston uudistus tuleekin ajatella pitkänä prosessina, joka kulkee käsi kädessä oman toiminnan kehittämisen kanssa. Rullaava palvelu on keskustelevaa luonteeltaan, ja sopii paremmin pienyrittäjien tai pienten toimijoiden toiminta- ja talousmalliin, kun työn edistyminen ja kustannukset kulkevat käsi kädessä.
Keskustelua ja konsultointia tuen ja toteutuksen lisäksi
Rullaavassa palvelussa asiakas voi teettää haluamiaan töitä asiantuntijalla tai työstää haluttuja osia itse. Kaikkea ei ehdi tai kannata toteuttaa itse, joten ulkoistuksella on aina paikkansa. Toisaalta osa asioista on hyvä oppia ja hallita itse jotta oma kädenjälki näkyy ja hommat ovat paremmin omissa hyppysissä. On aina tärkeää arvioida mikä osuus on järkevintä teettää ja mikä tehdä itse tilanteen ja budjettien mukaan.
Sparraava ja valmentava ote
Rullaavassa palvelussa asiakas oppii myös itse ottamaan haltuun palveluitaan. Usein netissä ja digissä ongelmana on se että ihminen pelkää tai karsastaa tekniikkaa. Tästä syntyy turhaa kitkaa ja töiden viivästystä. Teen tarpeen mukaan täsmällisiä video-opastuksia tekniikasta ja myös videotietopankki eri teknisistä aiheista on valmisteilla.
Sparraavalla otteella tsempataan asiakasta eteenpäin ja sopivalla kysymyksenasettelulla pyritään löytämään se oikea suunta tehdä asioita. Tämä on osittain rinnasteinen valmentavaan tyyliin, jossa myös asiakas oppii itse ja tulee voittajaksi omalla sarallaan valmentajan neuvoin ja ohjein.
Laitetaanko siis homma rullaamaan? Ota yhteyttä ja kysy lisää.